Lägenhetsnummer

Det lägenhetsregister Lantmäteriet har upprättat ger alla bostadslägenheter ytterligare ett lägenhetsnummer.

Med ett lägenhetsregister kan Skatteverket genomföra folkbokföring på lägenhet i stället för bara på fastighet. Statistiska centralbyrån (SCB) får möjlighet att genom samkörning med andra register framställa ny och aktuell hushålls- och bostadsstatistik. Sådan statistik kan bland annat användas till samhällsplanering och forskning.

Numret består av fyra siffror, där de två första anger våningsplan och de två sista anger lägenhetens läge inom våningsplanet. Detta innebär att samma nummer återkommer i varje trapphus. För att identifiera en lägenhet måste numret därför anges i kombination med gatuadressen.

Enligt lagen om lägenhetsregister finns det inga krav på att de befintliga beteckningarna, som används av fastighetsägarna i förvaltningen av lägenheterna, ska ersättas av de lägenhetsnummer som nu förs in i lägenhetsregistret. Båda kan användas parallellt.

Detta innebär att föreningen kommer att fortsätta använda de redan befintliga lägenhetsnumren som tidigare. Det är även fortsättningsvis de ”gamla” numren som kommer att användas i föreningens dokument och korrespondens. Det är också det ”gamla” numret du skall uppge till din bank vid en pansättning.

Här finns en tabell med båda lägenhetsnumren (pdf) lägenhet för lägenhet.